mandag den 5. september 2016

Anerkendende kommunikation



Anerkendende kommunikation

  • Hvad betyder anerkende kommunikation?
  • v Handler om at respektere hinanden, og se hinandens ressourcer.
  • v Handler om at værdsætte hinandens indsats.
  • v Ved anderkende kommunikation henvender man sig til hinanden på en måde, der er præget af respekt og tro på, at andre gør de bedste, de kan.
  •  
  • Når du arbejder med mennesker, har det stor betydning, at du kan kommunikere anerkendende.  Det har betydning for det kollegiale samarbejde og for den professionelle relation til borgeren, patienten/barnet og de pårørende.
  • Anerkendende kommunikation bidrager til et bedre psykisk arbejdsmiljø og større trivsel hos:
  • v Din kollega
  • v Borgeren/patienten/barnet
  • v De pårørende  

Hvad er arbejdskultur


Hvad er arbejdskultur?
Der er forskellige typer arbejdspladser, og mange forskellige arbejdskulturer.

Begrebet arbejdskultur ligger, at der er både synlige og usynlige regler:
  1. Ø  Hvordan man opfører sig
  2. Ø  Hvordan man klæder sig
  3. Ø  Hvordan man behandler hinanden
  4. Ø  Hvordan man taler til hinanden
  5. Ø  Hvordan man taler til dem, man er i berøring med i forbindelse med sit arbejde fx kunder, beboere og klienter.


Som ny medarbejder skal man ofte selv lære, hvordan tingene fungerer.




Nøgleord